Dag 6 Internationale vrouwendag - Reisverslag uit Calcutta, India van Leontine Sanders - WaarBenJij.nu Dag 6 Internationale vrouwendag - Reisverslag uit Calcutta, India van Leontine Sanders - WaarBenJij.nu

Dag 6 Internationale vrouwendag

Door: Leontine

Blijf op de hoogte en volg Leontine

09 Maart 2019 | India, Calcutta

Aan de internationale vrouwendag wordt hier meer aandacht aan besteed dan bij ons. Hier is het ook nog wel heel hard nodig om gelijke rechten voor mannen en vrouwen te bereiken. Helaas missen we de viering in het dorp doordat we op tijd vertrekken naar Cilimpur. We kunnen helaas ook niet alles mee maken, en zeker geen dingen die niet op het programma staan. Of toch wel, want we maken we nog een niet geplande tussenstop bij father Louis Joseph, een oude bekende van SAC. Hij vindt het fijn om even met Kees en Wim uit te kunnen wisselen over zijn projecten waarbij SAC betrokken is. Hierna rijden we door naar Cilimpur voor een bezoek aan het hostel van de zusters van de congregatie St. Joseph. Het hostel hier, in Belpahari, wordt geleidt door de zusters van de congregatie van St. Anna. Om de zoveel jaar beslist het Bisdom dat de zusters en fraters overgeplaatst worden, zodat de mensen van SAC bij hun bezoek geregeld andere zusters en fraters aantreffen of ze treffen hen aan bij een ander hostel. Hier in Belpahari, staat Sister Jesly aan het roer van het hostel waar 438 meisjes verblijven. Een flinke klus voor een zustertje van nauwelijks 1.50 m lang. Leiderschap zit hem dus duidelijk niet in lengte, dat hebben Ghandi en zuster Teresa, hier in India, ook al bewezen. Zuster Jesly is een goedlachse, onwijs vriendelijke zuster, die alles in het werk stelt om het de kinderen, en ons, zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het is hier, mede dankzij haar en 3 medezusters, een goed geoliede machine. 438 meisjes die binnen 20 minuten allemaal gegeten hebben: je haalt je eigen bord dat op jouw plekje ligt, je gaat in de rij staan, je zegt en masse je gebed op, je laat je bord vullen, je gaat op je plekje in de rij op de grond zitten, eet je bord leeg (elke avond rijst met een sausje en geen discussie over het wel of niet lekker vinden of leeg eten van je bord), je gaat je eigen bord afwassen en zet het weer terug. De corveeploeg veegt de boel schoon en klaar is kees. Dan op naar de slaapzaal waar het tijd is om een uur huiswerk te maken (ook de kinderen van 5-6 jaar…), weer keurig zittend op de grond op je vaste plek, in dezelfde ruimte als waar je daarna je matje uitrolt om op te gaan slapen. 120 kinderen in 1 ruimte, 3 verdiepingen en op elke verdieping een guard die er voor zorgt dat er niet gekeet wordt en iedereen keurig gaat slapen. Leuk experimentje voor Nederlandse kinderen? Omdat wij hier graag getuige van zijn is de kinderen verteld dat wij langs komen als ze ’in bed’ liggen. Dat levert al de nodige hilariteit op, want wij maken foto’s en dat vinden ze bere interessant. Toch is het muisstil als we komen, ze ‘lijken’ allemaal te slapen, een enkeling doet dat ook echt, vast en zeker het meisje van 5 jaar, dat tijdens het huiswerk maken al in slaap was gevallen. Wij doen zachtjes, maar sister Jesly kwettert hard en vrolijk met haar schelle Indiase stem, er gaan dus al gauw meer oogjes open. We zijn onder de indruk van zoveel meisjes, keurig op hun matje (zusjes naast elkaar onder een dekentje). Buiten wat gegiechel zijn ze aardig stil. We schieten snel onze plaatjes en verdwijnen stilletjes, en dan… staan er links en rechts wel 20 meisjes uit de hoogste groep op, wat betekent dat? Grote hilariteit bij de sisters: alle meisjes waren voor de foto in bed gekropen en deze 20 komen er nu weer uit want ze moeten nog studeren. Een geslaagde ‘sister act’

Leontine

Ik ben Leontine Sanders. Leerkracht groep 1-2 aan bs Lambertus in Asten. Trotse moeder van 4 volwassen kinderen, 3 dochters en 1 zoon. Doordat zij nu op eigen benen staan ben ik in de gelegenheid om me vol overgave te geven aan de aan mij toevertrouwde kleuters. Als oud Klosser ligt mijn hart bij het jonge kind. De verwondering, bewondering, nieuwsgierigheid van kleuters maakt van elke dag dat ik met hen mag werken een feest. Twee en een half jaar geleden kreeg ik de kans om vrijwilligerswerk op een school in Uganda te doen, die kans heb ik met beide handen aangenomen en ik heb daar enorm fijne, leerzame weken gehad. Nu wacht mij een nieuwe uitdaging, ditmaal in India, waar ik onderwijsgerelateerde instellingen ga bezoeken samen met de vrijwilligers van SAC: Stichting Actie Calcutta.

Actief sinds 24 Jan. 2019